Under 2020 tecknade Blooc avtal med Tmpl som under 2022 gick samman med Avy (numera Avy-Tmpl) gällande en digital boendeplattform och app. Med appen hoppades Blooc kunna möta den nya generationens bostadsköpare som kräver smarta digitala applikationer direkt i mobilen för att hantera information, kommunikation och ärenden kopplat till sitt boende, allt under namnet Blooc Home. Under 2021 genomfördes ett pilotprojekt av boendeappen i beta-version och 2022 lanserades den första versionen av boendeappen i flera projekt från och med att kunderna tecknat förhandsavtal.
”Vi är väldigt nöjda med hur boendeappen har fungerat i våra projekt. Den ger oss möjligheter att på ett professionellt, snyggt och effektivt sätt möta kundernas behov av information under byggnationen. En period som vi tidigare kallat den ”tysta perioden”. I vår bransch får kunderna mycket information och uppvaktning till dess att de skriver på, sedan blir det i princip radioskugga till inflyttning. Våra kunder är 90-talister och de är mer bekväma med ett interaktivt flöde där man kan kommentera och gilla än ett traditionellt nyhetsbrev. ” säger Camilla Käll, Blooc.
Utöver att fungera som ett kommunikationsverktyg ger Blooc Home också möjlighet att boka gemensamma resurser, publicera instruktionsfilmer om hur du tar hand om ditt boende, skapa social hållbarhet och mycket mer. Blooc öppnar nu upp fler funktioner i boendeappen; Blooc-butiken och en digital ärendehantering testas nu skarpt i några pilotprojekt.
I butiken skall bostadsköparna kunna erbjudas ett brett tjänsteutbud men också designprodukter ritade av arkitekterna på Blooc och tillval som ex. laddbox. Först ut att lanseras i butiken är Blooc Interior Studio, en digital arkitekt & inredningstjänst för kunderna som köper en bostad i något av de projekt som Blooc utvecklat.
”Att anlita en arkitekt känns ofta komplicerat och dyrt. Att köpa en arkitekttjänst hos oss skall vara enkelt och digitalt. Vi ser en stor efterfrågan från våra bostadköpare att även få hjälp med inspiration, möblering, förvaringstips och inköp till sitt nya hem. Många kunder har med sig möbler de ärvt eller bara inte kan skiljas från och behöver hjälp att få ihop en helhet till en begränsad budget. På det här viset kan vi vägleda våra kunder att skapa personliga hem och göra hållbara inredningsköp som håller över tid. Det blir också ett sätt att förlänga kundrelationen med våra bostadsköpare och lära oss mer om vår målgrupp. Det ser vi fram emot!” säger Daniela Melzer, ansvarig arkitekt på Blooc.
Avy-Tmpl tillhandahåller en öppen och flexibel teknisk plattform som syftar till att transformera boendet från att enbart fungera som tak över huvudet, till en upplevelse som är bekväm, trygg och hållbar. Genom plattformen kan fastighetsägare, förvaltare och styrelse i bostadsrättsföreningar ge boende en enklare och modernare service och samtidigt uppnå kostnadseffektivitet och arbeta bättre med hållbara frågor. I appen kan boende hantera allting kring hemmet i en samlad kanal – från att betala hyra/avgift till att ta del av kommunikation, visualisera sin energiförbrukning till att ta del av noggrant utvalda boendetjänster för att möta behov från inflyttning till utflytt. Boendeappen tillsammans med data och kundinsikt, ett brett utbud av boendetjänster samt ett öppet ramverk för integration är grunden i Avy-Tmpls digitala lösning.
”Vi uppskattar att få arbeta med Blooc – en bostadsutvecklare som brinner för att skapa kvalitativa bostadsområden med starkt fokus på kund, livsstil och trivsel. Ett bostadsköp är för många det största köpet man gör i livet och självklart ska service och kundfokus vara prioriterat genom hela den resan. Vi är glada att vår lösning är en del av att möta Bloocs kunders behov och att mycket av den funktionalitet som vår plattform erbjuder används i så bred skala i många av Bloocs projekt.” säger Joacim Gustafsson, VD på Avy-Tmpl.